“Dummebøde” (i form af ekstra højt genåbningsgebyr) fra teleselskab var ikke i orden

Teleankenævnet har netop afgjort en tvist, hvor en klager havde samlet flere abonnementer i ét familieabonnement.

Da klager ikke havde betalt regningen til tiden (nogle gange), lukkede teleselskabet forbindelserne og krævede et genåbningsgebyr pr. tlf. nr.

Teleselskabet havde automatiseret genåbningsprocessen, så når en abonnent betalte regningen online, blev forbindelsen automatisk genåbnet med det samme. Alligevel opkrævede teleselskabet 200 kr. i genåbning pr. tlf. nr. Klager mente, at når der var tale om ét familieabonnement, så kunne der også kun blive tale om ét genåbningsgebyr á 200 kr., uanset antal tlf. nr. tilknyttet aftalen.

Advokat Lars Ole Jensen hjalp klager med at få sagen i Teleankenævnet, for at få refunderet de ekstra opkrævede genåbningsgebyrer, der var pålagt i maj, august og september 2015.

Teleankenævnet har netop givet klager medhold i, at teleselskabet KUN var berettiget til at opkræve ét genåbningsgebyr. Afgørelsen er begrundet med bl.a. markedsføringen, hvor teleselskabet har beskrevet, at man kunne samle sine abonnementer i ét familieabonnement. Så kan teleselskabet naturligvis også kun kræve ét genåbningsgebyr. Klager fik ca. 3.500 kr. tilbage og klagegebyret refunderet.

Kontakt advokatfirmaet og køb en klage-skabelon med vejledning (for 300 kr.), så du selv kan tage din sag i teleankenævnet. Advokatfirmaet kan også hjælpe dig med sagen mod honorar. Klagegebyret til Teleankenævnet er på 175 kr. (2020), som man får tilbage, når man vinder sagen.

FacebookpinterestDel med dine venner